Dieta wegańska i wegetariańska, czy można na nich schudnąć?

Dieta wegańska i wegetariańska, czy można na nich schudnąć?

Dieta bez mięsa coraz częściej przewija się przez poradniki dotyczące odchudzania. Dużo kolorów, ciekawe
składniki i wiele nietypowych zamienników klasycznych potraw – to tylko kilka z elementów, dla których warto

się zainteresować dietą wegetariańska i wegańską. Jest jeszcze jeden element, który przyciąga do nich coraz

więcej osób – skuteczność w odchudzaniu?

Jak wygląda dieta bez mięsa?

Dieta bezmięsna wbrew opiniom jest dietą bogatą i mocno urozmaiconą! Diety roślinne obfitują w warzywa i
owoce, ale są także pełne kasz, zbóż, roślin strączkowych oraz orzechów i nasion! Wszystkie te produkty

dostarczają niezbędne mikro i makro składniki. Poniżej chcemy przedstawić Ci w jaki sposób w dietach

roślinnych radzimy sobie z takimi składnikami jak białko, wapń czy żelazo.

Białko
, które jest często punktem spornym w dietach roślinnych pochodzi z produktów takich jak: fasola,
ciecierzyca, chleb z pełnego ziarna, soja, tofu, soczewica, kasza jaglana, ryż brązowy, makarony z pełnego

ziarna.

Wapń w dietach roślinnych możemy znaleźć w takich produktach jak fasola biała czy czerwona, ciecierzyca,

soczewica, groszek, mleko sojowe, orzeszki ziemne, migdały, masło sezamowe, nasiona słonecznika, orzechy

laskowe, czy tofu.

Żelazo. Produkty roślinne bez problemu zaspokajają zapotrzebowanie na żelazo. Dobrymi źródłami żelaza są

takie produkty jak: suszone pomidory, amarantus, soczewica zielona, orzechy nerkowca, chleb razowy, fasola

biała i czarna, nasiona słonecznika, szpinak, tempeh, brokuły gotowane, kasza gryczana , rodzynki, jarmuż,

morele suszone, kasza jaglana.

To co często słyszy się w kwestii diet bez mięsa to konieczność suplementacji. Zgadza się to w przypadku

witaminy B12, którą naturalnie pozyskujemy odzwierzęco. Natomiast pozostałe składniki bez problemu

znajdujemy w produktach roślinnych

Różnice pomiędzy dietą wegetariańską a wegańską

W największym skrócie – dieta wegetariańska pozwala na wykorzystanie nabiału a dieta wegańska nie – jest w
100% roślinna. W diecie wegańskiej wykluczamy wszystkie składniki, które związane są ze zwierzętami, a
zatem nie tylko mięso ale i jajka i mleko czy inne produkty, podczas których wytwarzania wymagana jest praca
zwierząt.
Dieta wegetariańska nie ma takich wykluczeń, przez co dużo łatwiej przygotować pełen jadłospis z ogólnie

dostępnych składników, a w diecie wegańskiej musimy się bardziej nagłówkować. W dodatku w Polsce wciąż

wiele ze składników nie jest dostępnych w najbardziej popularnych dyskontach czy sklepach spożywczych.

Czy na diecie roślinnej można schudnąć?

Według badań opublikowanych w Nutrition Magazine w 2014 roku na próbie 63 osób, wegańska okazała się
2 razy skuteczniejsza
w gubieniu zbędnych kilogramów niż 5 pozostałych. Poza największym spadkiem
poziomu tkanki tłuszczowej weganie mieli też najniższy poziom cholesterolu. Co ważne, dieta wegetariańska

była na 2 miejscu z wcale nie dużo gorszym wynikiem!

Diety roślinne coraz mocniej wbijają się w mainstream z kilku ważnych powodów:
Odpowiedzialność społeczna i względem środowiska – rośliny są produkowane w bardziej
odpowiedzialny sposób i nie angażują tak dużych zasobów jak zwierzęta. Często można spotkać

porównania dot. zużycia wody. Do tego dochodzi jeszcze ludzka praca!
Uwarunkowanie organizmu – nasz organizm siłą rzeczy został stworzony do trawienia roślin o czym
świadczy dłuższy układ pokarmowy i kwasowość w żołądku przystosowana do skutecznego

rozkładania związków pochodzenia roślinnego dużo ciężej radząc sobie ze składnikami pochodzenia

odzwierzęcego.
Efekty uboczne”, które wynikają ze zmian w działaniu organizmu jak lepsze samopoczucie, większa
„lekkość” po posiłkach, mniejsza senność w ciągu dnia, niższe ciśnienie krwi i wiele, wiele więcej!
● Dieta dla wymagających – od kulturystów, przez sportowców wyczynowych, po osoby z nietolerancjami
czy cukrzycą – dieta wegańska jest na tyle elastyczna, że jest w stanie pokryć wszystkie

zapotrzebowania ludzkiego organizmu, a odpowiednio dostosowana może być też dietą medyczną

wpierającą w chorobach.
Brzmi ciekawie? Teraz możesz łatwo spróbować diety wegańskiej bez gotowania, z dostawą pod Twoje drzwi!
Wypróbuj
DeliVege 😉
Scroll to Top

Szanujemy Twoją prywatność!

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego jej działania. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania przez nas twoich danych i praw, które Ci w związku z tym przysługują oraz na temat plików cookies, znajdziesz w „Polityce Prywatności”

Jednocześnie korzystając z serwisu akceptujesz postanowienia Regulaminu